Trainingsacteur

Trainingsacteur

Wat doet een trainingsacteur?

Een trainingsacteur simuleert een persoon met wie een gesprek gevoerd wordt.

Een trainingsacteur geeft gedrag terug als reactie op een actie van de cursist;
er worden geen teksten uit het hoofd geleerd.

Een trainingsacteur kan even stopgezet worden, of een tandje pittiger of soepeler worden.

Een trainingsacteur geeft tijdens de simulatie indien nodig hints om dichter bij
het leerdoel te komen.

Een trainingsacteur is ondersteunend en faciliterend.

Een trainingsacteur geeft vanuit haar of zijn rol betrokken feedback over de oefening.

Mijn specifieke pluspunten:

Snel inleven in een (gecompliceerd) karakter;
Veel ervaring met diverse soorten gesprekstechnieken;
Analytisch vermogen;
Contact maken;
Luisteren;
Acteren op hbo/universitair niveau;
Humor.

Ik acteer in diverse gesprekken zoals:

sollicitatiegesprekken;
ziekteverzuim gesprekken;
assessments;
agressietraining;
training in sociale weerbaarheid;
verkooptraining;
telefoontraining;
Mediation;
gesprekken voor de SCHIP verdiepingstraining;
(Oefen)toetsen voor studenten aan de Sociale Academie Utrecht, opleiding Psychosociale Therapie. 

Casuistiek

Sommige opdrachtgevers vinden het prettig als je met de trainer samen aan casuistiek werkt. Ik schrijf met plezier een casus, toegespitst op uw werksituatie/leerdoel. Ik heb met succes casuïstiek geschreven voor De Regenboog Groep en voor de Sociale Academie Utrecht.

Regie

Korte tijd geleden heb ik twee acteurs geregisseerd voor filmopnames. De focus lag hierbij op het te tonen gedrag, waar ik natuurlijk veel ervaring mee heb. Dit in het kader van een Europees project voor MBO-ers met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Online acteren

Begin september 2020 volgde ik een training online trainingsacteren. Het is beslist een andere manier van acteren, dus heel waardevol dat ik hier meer over heb geleerd.

Opdrachtgevers:

Adviesbureau Lammerts van Bueren
(beoordelings-assesments);

Albert Heijn
(trainer klantvriendelijkheid);

Backstage Business
(omgaan met ouders bij kinderopvang);

BCR Qualibre
(beoordelings-assessments);

De Regenboog groep
(omgaan met manipulatief en grensoverschrijdend gedrag)

Foodstep
(functioneringsgesprekken en ziekteverzuim gesprekken voor
diverse bedrijven in de Hospitality sector, zoals DeliXL, Compass Group);

Hogeschool Utrecht Mediation
(mediation);

KLM
(sollicitatiegesprekken in het Engels,
in het kader van performance management voor
buitenlandse vestigingen);

NH Hotels
(Train de trainer/hotelmanagers in klantvriendelijkheid; in NL en in Brussel -in het Frans-)

Organiq
(Regie op gedrag van scènes met twee trainingsacteurs.);

SCHIP Expert training
(methodiek voor professionals in rouwverwerking,
mediation en psychotherapie:
simulaties als vrouw van een stel in vechvechtscheiding);

Start People
(Acquisitiegesprekken voor intercedenten)

Steijnbers
(coachingsgesprekken voor managers in de zorg,
grensoverschrijdend gedrag voor deurwaarders); 

Stichting Amsterdamse Vriendendiensten
(sociale weerbaarheid);

Sociale Academie Utrecht
(simulaties als cliënt van een aankomend Psychosociaal Therapeut);

Vrijwilligersacademie Amsterdam
(omgaan met agressie en omgaan met mensen
met een psychische achtergrond);

Opdrachtgevers:

Adviesbureau Lammerts van Bueren
(beoordelings-assesments);

Albert Heijn
(trainer klantvriendelijkheid);

Backstage Business
(omgaan met ouders bij kinderopvang);

BCR Qualibre
(beoordelings-assessments);

De Regenboog groep
(omgaan met manipulatief en grensoverschrijdend gedrag)

Foodstep
(functioneringsgesprekken en ziekteverzuim gesprekken voor
diverse bedrijven in de Hospitality sector, zoals DeliXL, Compass Group);
Hogeschool Utrecht Mediation
(mediation);

KLM
(sollicitatiegesprekken in het Engels,
in het kader van performance management voor
buitenlandse vestigingen);

SCHIP Expert training
(methodiek voor professionals in rouwverwerking,
mediation en psychotherapie:
simulaties als vrouw van een stel in vechtscheiding);

Start People
(acquisitiegesprekken);

Steijnbers
(coachingsgesprekken voor managers in de zorg,
grensoverschrijdend gedrag voor deurwaarders);

Stichting Amsterdamse Vriendendiensten
(sociale weerbaarheid);

Sociale Academie Utrecht
(simulaties als cliënt van een aankomend Psychosociaal Therapeut);

Vrijwilligersacademie Amsterdam
(omgaan met agressie en omgaan met mensen
met een psychische achtergrond);

Cursisten van de SCHIP expert training over mijn rol als Marion, een vrouw in een pittige scheiding.

“Dag Marion, die emoties, waar haal je dat vandaan? “

“Mooi mens, levensecht spel, ontroerend goed!”

“…fantastisch zoals jij er bent, zo echt, zo mooi, zo leerzaam!”

“Lieve Marion, zo echt en recht uit de praktijk ben jij je rol aan het invullen!”

“Enorm bedankt voor jouw rol als cliënt. Je feedback was erg waardevol. “

 

Tineke Rodenburg en Leoniek van der Maarel van de SCHIP aanpak:

“Ongelooflijk hoe goed jij weet aan te sluiten bij datgene dat de student te leren heeft. Je biedt de student zoveel mooie kansen om met zijn leerdoel aan de slag te kunnen.”

“Jouw emoties zijn zo levensecht dat ik soms vergat dat hier een trainingsacteur zat.”

“Dank Liesbeth voor je geweldige bijdrage aan onze SCHIP-training. Aan alles was te merken dat je je goed had ingelezen in deze methode waardoor je waardevolle feedback aan onze deelnemers wist te geven.”

Bijdrage: Rollenspellen in het kader van de SCHIP Expert training, voor professionals die werken met mensen die in een (v) echtscheiding zitten

===

Josje Geerse, directeur SAU
(Sociale Academie Utrecht):

“Liesbeth biedt onze studenten levensechte casuïstiek aan om hun houding en gespreksvoering als aankomend therapeut mee oefenen. Onze studenten stellen dit zeer op prijs en vergeten dat ze met een acteur te maken hebben. Liesbeth is in staat om zich in te leven in alle emoties en basisovertuigingen die wij vragen, dat is echt een vak op zich!”

Bijdrage: rollenspellen voor studenten aan de SAU, die in een oefen- en toetssituatie met een acteur hun therapeutische vaardigheden kunnen oefenen/laten zien .

Roel Venninckx, STEIJNBERS organisatieontwikkelaars:

“Liesbeth heeft in een aantal jaren in diverse opdrachten voor ons gewerkt, van communicatietraining tot leiderschapsprogramma. Liesbeth is de rust zelve en kan zich uitermate goed inleven in haar rollen. Ze stelt het leerdoel van de deelnemers centraal en schakelt goed en – waar nodig – makkelijk om in de gesprekken. Liesbeth is zeer bekwaam en professioneel in het geven van feedback. Tussentijds en na afloop van de gesprekken. En bovenal… erg fijn om mee te werken.”

 

Het Goede Lichaam

Toneelgroep ARS, 2012

TV Commercial Pearl

Angelique en Jacqueline

Gezellige dames die uw open dag opfleuren, met een gezellig gesprek, een trommel koekjes en eventueel een leuke scène op maat!

Mevrouw Wiegman in Een Zwoele Zomeravond

Het geweldige toneelstuk van het Werktheater werd gespeeld door de Plankeniers, onder regie van Peter van Bokhorst.
Ik speelde mevrouw Wiegman. (2007)

In Verre Vrienden van Alan Ayckbourne

Deze voorstelling werd gespeeld in diverse theaters, waaronder de Engelenbak. (2001)

Het Huis van Belinda, van Helmert Woudenberg.

Hierin speelde ik Belinda, een dochter in een zeer disfunctioneel gezin.
Prijs voor de beste acteur in het Landelijk Festival voor Amateurtheater in 1994.
Mijn spel had een “geheimzinnige aantrekkingskracht” volgens juryvoorziter Han Kerckhoffs.

Regie van scène

Voor een online assesment
voor MBO-ers met afstand
tot de arbeidsmarkt.
Voor Organiq, 2020